RPA binnen finance: een waardevol geschenk

door: Thomas Janssen en Marloes Van Egeraat

Hoe vaak hoor je niet dat een medewerker binnen je finance team heel veel handmatige handelingen moet verrichten? Handelingen waarin je het liefst geen fouten ziet ontstaan, die repeterend van aard zijn en iedere keer weer opnieuw voorbij komen.

 

In plaats van je schouders op te halen en te zeggen dat het nu eenmaal onderdeel is van het vak, zouden wij je adviseren om toch eens het gesprek aan te gaan.

Maak eens helder over welke taken je medewerkers hun beklag doen en stel hierbij de vraag of deze taken inderdaad een repeterend karakter hebben en of deze volgens een consequent, gestructureerd en logisch proces moeten worden uitgevoerd. Hoe vaak moeten deze taken worden uitgevoerd? En wat gebeurd er als er iemand afwezig is?

Gaat het daadwerkelijk om repeterende taken die altijd op dezelfde manier worden uitgevoerd? Wellicht kan een RPA-bot jou helpen om de administratieve lasten te verlichten?

Misschien schrik je daarvan. RPA. Een robot. Maar het is niet eng. Het is een cadeautje. Voor jezelf, je gefrustreerde medewerker en de organisatie. Want een robot is namelijk een kei in het snel èn foutloos uitvoeren van administratieve taken. Tijdzones zijn geen probleem, want de robot werkt 24 uur per dag, 7 dagen per week door. En een ander voordeel; de robot klaagt nooit. Ik hoor je gelijk al denken; en mijn medewerkers dan? Die krijgen veel ruimte om zich te kunnen focussen op het generen van inzichten op basis van data en analyses. Want een robot creëert ruimte bij je medewerkers zodat zij zich kunnen focussen op zaken die niet te automatiseren zijn. Want mensen zullen nooit onmisbaar worden. Gelukkig.

Wist jij dat uit onderzoeken is gebleken dat in sommige gevallen werknemers slechts 25% van hun tijd kunnen besteden aan werkzaamheden die hen uitdagen, motiveren en die waarde toevoegen. De rest van hun tijd wordt opgeslokt door taken die ook zeker bij een robot belegd zou kunnen worden.

Om je een beetje op weg te helpen, noemen we hier een aantal taken op die uitstekend in het takenpakket van een robot zouden kunnen passen.

·        Het invoeren van nieuwe leveranciers- en/of klantgegevens;

·        Het herkennen, verwerken en accorderen van facturen, al dan niet in relatie tot de contractvoorwaarden;

·        Het overzetten of meermalig moeten invullen van gegevens in verschillende applicaties;

·        Vergelijken van leveranciersprijzen;

·        Het consolideren van financiële gegevens.

Overweeg jij nu ook om één of meerdere digitale collega’s toe te voegen aan je team?

Door RPA-technologie te implementeren, bied je je werknemers de kans meer voldoening uit hun werk te halen en daarmee verbeter je uiteindelijk de prestatie van de organisatie als geheel. En de kosten ervan zullen je nog in positieve zin verbazen.

Neem contact op met Marloes

+31 (0)6 14957034

marloes@fitin.finance

Linkedin

Stuur me een berichtje als je meer wilt weten over de inhoud van dit artikel.

Contact opnemen

TOE AAN EEN UITDAGING?

We brengen je graag in contact met één van onze recruitment consultants. Door onze doortastende wervingsaanpak maken wij de juiste FIT.